Fotoexpedícia za Polárnou žiarou - Nórsko 2016- druhá časť.

Nasledujúci deň je počasie presne podľa predpovedi, zamračené a veterno. Na útesoch pri mori fotím dlhočasovky s ND filtrom a okolie našej chaty. Z mosta na hlavnej ceste, ktorá spája jednotlivé ostrovy, cvakám vlnobitie trieštiace sa na útesoch podomnou. Z tohto miesta má asi každý fotograf čo bol tu na Lofotách minimálne  jeden záber. Denne tu stretáme množstvo podobných nadšencov.

Image title

Zaujme ma skalná stena oproti cez fjord. Obzerám si terén svahu pod ňou, dalo by sa tam celkom pohodlne vystúpiť a rozhľad odtiaľ by určite stál za to. Obchádzam dookola fjord a prístavisko, v ktorom sú zakotvené malé lode miestnych rybárov. Sem tiež dovážajú denne svoje úlovky rýb čo pokračujú na spracovanie do malých fabrík v okolí.O pár minút už stojím na mieste, ktoré som si z diaľky vyhliadol. Po príchode pod svah zisťujem, že to nie je až také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdalo. Šikmé skalné platne sú popredeľované trávnatými lávkami. Tadiaľ musím ísť, rozhodol som sa. Terén je našťastie schodný, takže postupne naberám výšku. Trochu vyššie je to už lepšie, dostávam sa na plochý hrebienok stúpajúci hore pod stenu. Pripomína mi to turistiku v Tatrách. Miestami je skala pokrytá tenkou vrstvou ľadu, takže musím hľadať schodnejšiu cestu, nechcem zbytočne riskovať. Zastavuje ma suťovisko tvorené obrovskými balvanmi takmer pod stenou.Vyššie už ani nie je treba ísť. Zhora sa mi otvára perfektný výhľad na celé okolie. Na jednej strane vysoká hradba hôr nad fjordom na okraji ktorého bývame a na druhej strane otvorené more a za ním na horizonte asi 100km ďaleko Nórske pobrežie. Krásna, ale surová je krajina v tejto časti Lofot. Ťažké pochmúrne oblaky tomu dodávajú tú správnu atmosféru. Urobím niekoľko záberov a pomalým krokom opatrne schádzam späť na cestu.

Po obede sa spoločne vydávame autami do Reine, dediny vzdialenej od nás asi 5km. Je to viac menej turistické centrum okolia. Červené rorbuer sú na každom kroku. V strede dediny parkovisko, prístavisko pre lode, benzínová pumpa a obchod s potravinami a suvenírmi. Počasie je také škaredé, že sa mi ani foťák nechce vyťahovať. Urobím len pár dokumentačných fotiek na mobil. Po ceste naspäť sa ešte zastavujeme obhliadnuť terén na jednom kopčeku nad Reine, koľko je tu snehu, pretože by sme sem zajtra ráno chceli prísť fotiť východ slnka. Predpoveď počasia hlási ráno priaznivé podmienky. Večer na chate sa každý venuje svojim záujmom. Píšu sa denníky, prezerajú fotky, alebo niečo číta na internete cez wifi pripojenie na chate.

Ráno nemusíme vstávať tak skoro, slnko v týchto končinách vychádza na pomery ako sme zvyknutí z domu dosť neskoro, okolo 8-mej. Výstup od auta na miesto odkiaľ chceme fotiť je dosť náročný. Hore suťoviskom zapadnutým v nie veľkej vrstve snehu nám dáva zabrať. Je ešte šero, keď sme na mieste. Obloha je jasná, len sem tam nejaký obláčik. Fotím ešte nočné fotky, mesiac pekne osvetľuje náprotivné štíty. Je chladno a fučí nepríjemný vietor. Tesne pred východom sa úplne vyjasňuje.

Image title

Vychádzajúce slnko nádherne nasvecuje kopce nad fjordom naproti. Uzávierky cvakajú o dušu. Odfotím pár záberov a kochám sa krásou výhľadu. Slnečné lúče začínajú osvetľovať hladinu mora vo fjorde. Rozhodujem sa, že idem ešte dolu k moru, pokiaľ je takéto super svetlo, odfotiť nejaké zábery mora a osvietených štítov. Na kraji mora sú pekné okrúhle balvany, ktoré sa hodia do popredia záberu. Na mieste sme skoro do obeda.

Po ceste sa zastavujeme na nákup a vraciame sa na chatu. Dohadujeme sa, že po obede pôjdeme autami na niektorú zo vzdialenejších pláží. Ja ešte využívam pekné počasie, vybieham znovu pod skalu naproti. Dnešné svetlo sa mi viac páči.

Nádherný slnečný deň využívame na fotenie vzdialenejších miest smerom hore na sever. Najmä v okolí dediny Fredvang. Snehom posypané hory kontrastujú s trávnatými ostrovčekmi na brehoch fjordu, oblúkovými mostami pospájané ostrovy, prístav a fabrika na spracovanie rýb. Kam sa človek pozrie, zaujme ho okolitá scenéria. Slnko sa pomaly skláňa nad zubaté kopce, je čas sa presunúť na pláž Skagsanden. Je to piesočná pláž, no na niektorých miestach trčia skalné útesy. Počas odlivu, ktorý práve trvá, sú v piesku vytvorené obrazce. Vyzerajú, akoby ich namaľoval nejaký umelec. Vytvorila ich stekajúca sladká voda z okolitých kopcov presakujúca na povrch piesku na pláži. Zapadajúce slnko osvetľuje náprotivný kopec, ktorý sa krásne farbí do oranžova. Po západe využívam posledné svetlo na podfarbenie záberov na dlhý expozičný čas.

Nasledujúci deň sa nesie v znamení škaredého počasia, po obede dokonca sneží. Len z rána som bol odfotiť pár fotiek. Počas nášho pobytu v Hamnoy sa musíme presťahovať do inej chaty. Len o kúsok vedľa. Pri objednávaní ubytovania sa to nejak pomotalo... Táto nová má dokonca lepší výhľad na fjord.Počasie sa zlepšuje, takže vyrážam urobiť pár záberov z okolia s čerstvo napadnutým snehom.

Image title

Po obede odchádzame autami do Lofotr vikingmuzeum pri meste Leknes. Marián a Peter idú na prehliadku , my ostatní posedávame vo vestibule múzea. Jeho tvar a konštrukcia pripomína loď prevrátenú hore dnom. Nakupujem drobnosti v obchode zo suvenírmi. Stretávame sa tu s nórskym fotografom, jeho oblečenie a vzhľad úplne zodpovedá našej predstave o Vikingoch.

Odtiaľ ideme ešte na Uttakleiv beach, je to jedna z najznámejších pláží na Lofotách. Je tvorená okrúhliakmi rôznej veľkosti, tie najväčšie sú aj ako osobné auto. Fotím prevažne zábery s ND filtrom, ktorý oblaky a more na dlhé časy krásne maľuje. Sme na západnom pobreží súostrovia, pred nami je už Severný oceán. Prírodné živly sa nám predvádzajú v plnej sile. Presúvame sa na opačnú stranu kopca na Haukland beach. Počasie sa úplne kazí, studený vietor, ktorý tu neustále vanie z piesočnej pláže berie zrnká piesku a pôsobí ako peeling na tvári. Fotiť sa dá len v krátkych pauzách, keď práve fúka menej. Na konci pláže nachádzam zaujímavé miesto. Útes trčiaci z piesku a okolo vejár vytvorený stekajúcou vodou. Práve zapadajúce slnko pomedzioblaky pekne nasvietilo červeným svetlom pozadie tejto scenérie. Do auta sa vraciam ako posledný. Nikomu sa v takomto vetre nechcelo behať po pláži. Vraciame sa domov do Hamnoy.

Nasledujúce ráno som sa rozhodol, že pôjdem fotiť na opačnú stranu zálivu. Obloha nebola jasná, ale ani úplne zatiahnutá. Od východu sa oblaky trhali. Našiel som si zaujímavú kompozíciu s Rorbuer v popredí, morom a horami v pozadí. More bolo neskutočne pokojné. Slnko pri východe osvetlilo  štíty, ktoré sa krásne odrážali v pokojnej hladine fjordu. Takto perfektne nasvietené som to ani nečakal !